Matinkylä-Seura on jokaisen matinkyläläisen oma uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton asukasyhdistys. Toimimme asukkaiden edunvalvojana ja teemme yhteistyötä alueen  yhdistysten ja Espoon kaupungin kanssa. Tavoitteenamme on viihtyisä ja turvallinen Matinkylä, jonka asioihin asukkaat voivat vaikuttaa. Tule mukaan toimimaan yhteisen hyvän puolesta!

Kuntalaisaloite 18.10.2020
Matinkylän entinen terveysasema asukas- ja yhdistyskäyttöön.

Matinkylä-seura ry esittää, että kaupunki ryhtyy tarvittaviin kaavamuutos ym. toimiin, jotta Matinkylän entinen terveysasema voidaan ottaa asukas- ja yhteisötilaksi heti, kun sitä ei enää tarvita terveydenhuollon väistötilaksi.

Matinkylässä ei ole riittävästi tiloja asukas- ja yhdistystoimintaan eikä myöskään työväenopiston kurssitoimintaan. Kylämajan harrastetilat ja Palvelutorin kokoustilat eivät riitä kasvavan asukasmäärän tarpeisiin.

Matinkylä-seura esittää, että entisestä terveysasemasta tehdään monipuolinen kaikille avoin kumppanuuden, kulttuurin, yhteistyön ja ystävyyden hyvinvointitalo – talo, joka edistää alueen yhteisöllisyyttä, lisää osallisuutta sekä alueen elinvoimaa ja vetovoimaa.

Asukastaloon panostaminen olisi Espoo-tarinan mukaista asukaslähtöistä ja kestävän kehityksen mukaista toimintaa parhaimmillaan.

Yli tuhat asukasta ja kahdeksan alueella toimivaa yhdistystä allekirjoitti viime syksyn ja tammi- helmikuun aikana vetoomuksen asukastalon puolesta.

Jäsentiedote 5.10.2020

Hyvä Matinkylä-seuran jäsen!

Vuosi 2020 on ollut poikkeuksellinen ja hankala myös yhdistystoiminnan kannalta. Karaoke-illoista, joita suunniteltiin yhdessä kirjaston kanssa, ehdittiin ennen koronarajoituksia toteuttaa vain yksi. Myös Etelä-Espoon Eläkeläisten kanssa yhteistyössä palvelutorilla toteutetut – ja jo perinteeksi muodostuneet yhteislauluillat jouduttiin perumaan.

Asukkaita ja aluetta koskevia asioita on kuitenkin seurattu aktiivisesti ja kantaa on otettu moneen asiaan. Tähän on koottu muutamia vuoden aikana esillä olleita asioita.

Uimahalli: Matinkyläläisten pitkäaikaisimman haaveen eli uimahallin rakennustyöt ovat käynnissä ja aikataulun mukaan hallissa uidaan vuoden päästä syksyllä.

Matinkylän entinen terveysasema: Viime syksyn ja tämän vuoden tammi – helmikuun aikana keräsimme adressiin yli 1000 nimeä sen puolesta, että tyhjänä olleesta terveysasemasta tehtäisiin monipuolinen asukas- ja yhdistystalo – Matinkylän kylätalo. Tällä hetkellä terveysasemalla toimii koronan drive-in testauspiste. Terveysasemaa tullaan käyttämään myös Espoonlahden hammashoitolan väistötilana Espoonlahden terveysaseman peruskorjauksen ajan. Seura on tyytyväinen, että rakennus on otettu käyttöön eikä sen purkamista suunnitella.
Seura on nyt tekemässä kuntalaisaloitetta, jossa ehdotetaan, että kaupunki valmistautuu ottamaan rakennuksen asukas- ja yhdistystalokäyttöön heti, kun sitä ei enää tarvita terveydenhuollon väistötilana. Kerätyt nimet liitetään kuntalaisaloitteeseen.

Matinkylän entinen terveysasema ja Matinkartano sekä niitä ympäröivät puistoalueet: Kaupunkisuunnittelukeskus aloitti kesällä alueen suunnittelun ja selvitti asukkaiden mielipiteitä ja toiveita mm. nettikyselyllä. Myös Matinkylä-seura osallistui suunnitteluun kokoamalla asukkaiden ideoita ja toiveita. Moni asukas toivoo alueen painottuvan kulttuuriin, taiteeseen ja yhteisölliseen toimintaan. Kyselyn tulokset ja suunnitteluraportin kaupunki julkaisee syksyn aikana.

Rantaraitti: Rantaraitti ei ole edistynyt Nuottaniemen kohdalla. Eräät valtuutetut ovat tehneet valtuustoaloitteen ja ehdottaneet, että Nuottaniemen kohdalla rantaan ei rakennettaisikaan raittia. Matinkylä-seura ei kannata ehdotusta. Seura katsoo, että rantaraitti on rakennettava alkuperäisen suunnitelman mukaisesti rantaan.

Matinkylän Elä ja asu -seniorikeskus: Elä ja asu seniorikeskuksen hankesuunnitelma valmistui vuonna 2016, mutta toteuttaminen ei ole edistynyt. Matinkylä-seura on yhdessä Olari-seuran, Suurpelto-seuran sekä SuurMatinkylän asukasfoorumin valmisteluryhmän kanssa lähettänyt kaupungille kirjelmän, jossa keskuksen toteuttamista pyydetään kiirehtimään.

Matinraitin tunnelin maalaukset: Matinkadun kohdalla oleva Matinraitin tunnelin toinen seinämä maalattiin viime kesänä osana Helsinki Hospitalin Helene20-projektia. Matinkylä-seura on ehdottanut, että tunnelin toinenkin seinämä maalattaisiin. Kaupunki on ollut asialle myönteinen ja antanut luvan maalauksen tekemiseen.

Matinkylä-seuran seuraavat kokoukset Ison Omena palvelutorilla: Ma 2. marraskuuta klo 18:00 – 20:30, Aalto, ma 7. joulukuuta klo 18:00 – 20:30, Aalto. Asukastoiminnasta ja -vaikuttamisesta kiinnostuneet - tervetuloa kokoukseen! Kokous on avoin kaikille Matinkylän asioista ja kehittämisestä kiinnostuneille

Liity jäseneksi joko täyttämällä lomake seuran kotisivulla tai maksamalla jäsenmaksu ja laittamalla maksulomakkeeseen nimesi, osoitteesi ja muut yhteystietosi.

Jäsenmaksu vuonna 2020 on 10 euroa. Se maksetaan Matinkylä-Seura ry:n tilille Nordea
FI20 1503 3007 2000 29. Käytä maksaessasi viitettä 20145. Jäsenmaksunsa joulukuun alkuun mennessä maksaneiden kesken arvotaan jouluinen herkkukori.

Tule mukaan kokouksiin ja toimintaan. Ole yhteydessä johtokunnan jäseniin ja kerro, mitä odotat asukasyhdistykseltäsi!

Mukavaa loppusyksyä toivottaa Matinkylä-Seuran johtokunta:
Sirpa Aarniolehto -Kotilainen (pj), Sirkka Ruikkala (varapj), Mika Hentunen (siht.), Leena Forsman-Ars, Jorma Järvenpää, Jukka Kivimäki, Antero Krekola, Tarja Niemi, Anneli Pajunen. Varajäsenet: Marita Lassila, Mirkka Sandberg, Merja Vanhala.