Matinniitty ja Matinkartano ympäristöineen

Matinkartanon puutarha
Matinniitty

Matinkylä-seura ry kesällä 2020

Asukkaiden toivomuksia, ideoita ja aloitteita.

V. 2020 seura kokosi yhdessä kaupunkisuunnittelukeskuksen kesätyöntekijänä olleen arkkitehtiopiskelijan kanssa asukkaiden ideoita ja toiveita Matinniittyn sekä Matinkartanon ja Matinkylän entisen terveysaseman ympäristön kehittämistä varten. Ideoita saatiin runsaasti. Ideat painottuivat taiteeseen ja kulttuuriin. Hyvänä kokonaisuutena pidettiin sitä, että urheilupuiston vieressä olisi taidepuisto.

Asukkaat toivoivat mm., että

Matinkartanosta tehdään kulttuurikahvila, jossa on esillä taidetta, historiaa, yms. kulttuuria - kesällä ulkona pihalla ja talvella sisällä, esim.:

• runoiltoja, jazz- ja kamarimusiikki-iltoja, taiteilijoiden työtiloja, vaihtuvia taidenäyttelyitä, toiminnallisia taidetuokioita ja taideleirejä ITE-taiteen luomiseksi (https://itenet.fi/) teatteriesityksiä, yhteislauluiltoja, Matinkylän historian esittelyä

Matinkartanon ympäristöön ja Matinniitylle tehdään:

• muraalikäytävä Nelikkotielle ja Ompun ympärille
  • kulttuuripuisto ja kulttuurikäytävä Matinniityn kautta metrolta merelle
  • ympäristötaidetta, ITE-taidetta
  • kierrätystaidetta - asukkaiden tekemänä
  • vaihtuvat valokuvanäyttelyt valotauluihin
  • vaihtuvat aforismit valotaukuihin
  • vaihtuvat runot valotauluihin
  • suihkulähde – toivomuslähde Rooman Fontana de Trevi -tyyliin. Kolikot kerättäisiin hyviin vaihtuviin hyväntekeväisyyskohteisiin.

Matinniityn puistosta tehdään:

• hyvinvointipuisto, taidepuisto, puutarhataiteen puisto, taidepuutarha, japanilainen puisto, Zen-puisto

Puistoon pitäisi

• istuttaa hedelmäpuita (omena, päärynä, kirsikka, luumu) johonkin puiston kohtaan
  • tehdä taideteoksia kukkaistutuksista alueen puutarhojen kanssa yhteistyössä
  • rakentaa laululava, grillikatos ja piknik -alue, koirille leikkialue, Matinkartanon pihalle kesäkioski - ja kahvila, päiväkodin ympärille alue lampaita, poneja ja kanoja varten, temppurata lapsille ja aikuisille

Matinkylä-seura on tehnyt kuntalaisaloitteen Matinniityn alueella Matinkartanon vieressä olevasta Matinkylän entisestä terveysasemasta.  Tiloja tarvitaan järjestöille ja järjestöjen yhteistyön, vertaistuen ja vapaaehtoistoiminnan kohtaamispaikoiksi

Aloitteessa esitetään, että Matinkylän entisestä terveysasemasta tehdään

• monipuolinen kaikille avoin kumppanuuden, kulttuurin, yhteistyön ja ystävyyden hyvinvointitalo – talo, joka edistää alueen yhteisöllisyyttä, lisää osallisuutta sekä alueen elinvoimaa ja vetovoimaa
  • riittävän iso kohtaamispaikka, missä on tilaa taiteelle, taidenäyttelyille, musiikille, luennoille, työväenopistolle, harrasteteatterille, tanssille, laululle, viriketoimintaan ikääntyville, yhteiseksi olohuoneeksi eri-ikäisille, ruokapiireille, kohtaamiskahvilaksi, korttelikontiksi, kierrätys- ja vaihtopisteeksi