Jäsentiedote 12.12.2021

Matinkylä-Seura ry, jäsentiedote 12.12.2021

Hyvä Matinkylä-Seuran jäsen!

Vuosi 2021 on ollut koronan vuoksi edelleen hankala. Perinteisiä tapahtumia ja tilaisuuksia ei ole voitu pitää. Seura on kuitenkin aktiivisesti seurannut Matinkylää koskevia asioita ja tehnyt aluetta koskevia aloitteita. Tähän on koottu muutamia vuoden aikana esillä olleita asioita.

Matinkylän uimahallin rakennustyöt ovat nyt loppusuoralla ja matinkyläläisten yli 40 vuotta toivoma ja odottama uimahalli on valmistumassa. Aikataulun mukaan halli avautuu uimareille tulevana keväänä maalis- huhtikuun vaihteessa.

Merimatin koulu: Uimahallin viereen rakennettavan Meri-Matin koulun rakennustyöt ovat alkaneet. Koulun on määrä valmistua vuonna 2023.

Matinkylän entinen terveysasema: Terveysasemaa on kunnostettu ja se toimii Espoonlahden terveysaseman väistötilana vuoteen 2024 asti.  Seuran 18.102020 tekemä kuntalaisaloite, jossa ehdotetaan, että kaupunki valmistautuu ottamaan rakennuksen asukas- ja yhdistystalokäyttöön heti, kun sitä ei enää tarvita terveydenhuollon väistötilana, on edelleen vireillä. Asiasta on tehty myös valtuustoaloite.

Matinkallionsyrjän asemakaava-alueella on Matinniityn päiväkoti, Matinkylän kartano ja Matinkylän entinen terveysasema. Kaupunkisuunnittelukeskus selvitti kesällä 2020 asukkaiden kehittämistoiveita ja mielipiteitä alueesta. Toiveet painottuivat kulttuuriin, taiteeseen ja yhteisölliseen toimintaan. Kyselyn tulokset ja ”Kulttuurikeidas” -niminen raportti ideasuunnitelmista on luettavissa Matinkylä-seuran nettisivulla.

Rantaraitti ja Matinkylän Elä ja asu -seniorikeskus: Nämä kaksi tärkeää ja pitkäaikaista Matinkylä-seuran aloitetta eivät ole tämän vuoden aikana edistyneet. Seuraamme ja kiirehdimme asiaa tulevana vuonna.

Lähiöohjelma: Matinkylä on mukana Ympäristöministeriön v. 2020 – 2022 rahoittamassa Lähiöohjelmassa. Ohjelmassa on mukana myös Aalto-yliopisto, joka tekee tutkimusta Matinkylästä. Tutkimukseen liittyen asukkaille on tehty kyselyjä ja järjestetty kävelykierroksia. Jos et ole vielä vastannut kyselyyn, käypä vastaamassa. Kysely löytyy tämän linkin takaa ja Matinkylä-seuran FB-sivulta.

Taidetunnelisto-hanke: Matinkylässä on 15 kevyen liikenteen alikulkutunnelia. Matinkylä-seuran aloitteesta alueella on käynnistynyt ns. taidetunnelisto-hanke, jonka tavoitteena on tehdä alikulkutunneleihin korkeatasoista ja monipuolista taidetta. Toiveena on, että jo ensi vuoden aikana pariin tunneliin saadaan taidetta EMMAn kokoelmista.

Matinkylä-seuran kokoukset pidetään Ison Omena palvelutorilla: Asukastoiminnasta ja -vaikuttamisesta kiinnostuneet ovat tervetulleita kokoukseen! Ota yhteyttä sähköpostilla matinkylaseura@gmail.com

ja tule seuraavaan kokoukseemme 18.1.2022.

Liity jäseneksi joko täyttämällä lomake seuran kotisivulla tai maksamalla jäsenmaksu ja laittamalla maksulomakkeeseen nimesi, osoitteesi ja muut yhteystietosi.

Jäsenmaksu vuonna 2021 on 10 euroa. Se maksetaan   Matinkylä-Seura ry:n tilille Nordea

FI20 1503 3007 2000 29. Käytä maksaessasi viitettä 20145.

Tule mukaan kokouksiin ja toimintaan. Ole yhteydessä johtokunnan jäseniin ja kerro, mitä odotat asukasyhdistykseltäsi!

Mukavaa loppuvuotta toivottaa Matinkylä-Seuran johtokunta:

Sirpa Aarniolehto -Kotilainen (pj), Sirkka Ruikkala (varapj), Mika Hentunen (siht.), Leena Forsman-Ars, Jorma Järvenpää, Jukka Kivimäki, Antero Krekola, Tarja Niemi, Anneli Pajunen, Marja Koskenalho. Varajäsenet: Marita Lassila, Merja Vanhala.