Rantaraitti valmiiksi

RANTARAITTI VALMIIKSI MATINKYLÄN KOHDALTA

Espoon rantoja sivuava rantaraitti on kuntalaisten mielestä yksi kaupungin viimevuosien onnistuneimpia hankkeita. Kaikenikäiset ihmiset, lenkkeilijät ja tavalliset ulkoilijat käyttävät reittiä ympäri vuoden.

Matinkylän kohdalla rantaraitin toteutus on jäänyt kuitenkin kesken. Villa Kolikarin kohdalla reitti poikkeaa pois rannasta suojellun arvohuvilan pohjoispuolelle ja vaikeakulkuisena hankaloittaa erityisesti pyöräilijöiden, vanhusten ja liikuntaesteisten kulkua. Lisäksi huvilan historiallisesta ja upeasta miljööstä pääsevät nauttimaan vain yksityisen firman työntekijät ja vieraat.

Villa Kolikari suojeltiin aikoinaan Matinkylä-seuran esityksestä rakennussuojelulain perusteella. Alueen kehittymisen myötä ja rantaraitin valmistuttua tilanne on muuttunut. Saamiemme tietojen mukaan Museovirasto ei nykyisin näe esteitä rantaraitin sirtämiseksi huvilan rannan puoleisteen maastoon. Asiantuntijoiden mukaan hyvällä suunnittelulla ja kevyellä rakentamisella se olisi mahdollista ja avaisi samalla huvilan miljöön kaikkien kuntalaisten ihailtavaksi.

Toinen kesken jäänyt rantaraitin osa liittyy Nuottaniemen länsiosaan jossa voimassa olevan asemakaavan toteutus edellyttäisi ranta-alueiden ostamista tai lunastamista ja rantaraitin rakentamista myös tällä alueella rantaa sivuavana. Jostakin syystä vahvistettua, lainvoimaista kaavaa ei ole ryhdytty toteuttamaan ja raitin totetus on keskeytetty.

Matinkylä-seura esittää, että kaupunki ryhtyisi pikaisesti toimenpiteisiin, jotta rantaraitti Matinkylän osalta saataisiin alkuperäisen idean mukaisesti kulkemaan meren rantaa sivuten sekä Villa Kolikarin että Nuottaniemen läntisimmän osan kohdalta.

Matinkylässä 2.6.2015

Matinkylä-Seuran johtokunta