Perheiden palveluita, Marjut Martin 2015

7.3.2017 Matinkylä, Espoo

RANTARAITTI PUHUTTAA EDELLEEN

Matinkylän huollon toimitusjohtaja, kaupunginvaltuutettu Mikko Peltokorpi on yhtiönsä asiakaslehdessä ansiokkaasti kuvannut rantaraitin esteettömyyskysymyksistä sekä kuvannut myös toimenpiteitä, joita asian edistämiseksi on yhtiön toimesta tehty. Muutamia täsmennyksiä kirjoitukseen.

Olemme Matinkylä-seurassa viimeiset kolme vuotta pitäneet rantaraitin Matinkylän osuuden ongelmakohtia yhtenä keskeisimmistä hankkeistamme. Olemme tehneet kolmen vuoden aikana kaksi kansalaisaloitetta Villa Kolikarin kierron rakentamisesta ja raitin Nuottaniemen läntisimmän osan valmiin kaavan toteuttamisesta rantaraitiksi. Olemme kirjoitelleet aiheesta tiedotusvälineisiin ja blogeja omille kotisivuillemme. Olemme olleet yhteydessä Museovirastoon ja olleet tietoisia, etteivät nykylain mukaiset suojeluvaatimukset estä rannan rakentamista. Kaupunki on kahteen kertaan ilmoittanut meille, että Villa Kolikarin ohituksen suunnittelu aloitetaan vuoden 2016 alusta. YIT:n kanssa tehty rannan vuokrasopimus on katkolla v. 2017 alusta jolloin myös rakentamisen aloittaminen on mahdollista.

Käsityksemme mukaan Kolikarin esteettömyysongelmat ovat hoidossa ja raitin rakentuminen käynnistymässä kuluvan vuoden aikana. Siksi hieman ihmettelemme, miksi kansalaisadressia on ryhdytty keräämään kesällä 2016 siinä vaiheessa kun jo tiedetään hankkeen toteutuvan. Toki kansalaisaktiivisuus on aina myönteistä ja varmaan nopeuttaa hankkeen toteuttamista.

Toivoisimme, että Matinkylän Huolto aktiivisena huoltoyhtiönä kohdistaisi vaikuttamiskeinonsa vaikkapa yhteistyössä seuramme kanssa siihen, että kaupunki jo hyväksytyn asemakaavan mukaisesti ryhtyisi toimenpiteisiin niiden ranta-alueiden lunastamiseksi, jotka mahdollistaisivat Nuottaniemen läntisimmän osan rakentamisen rantaraitiksi.

Sirpa Aarniolehto-Kotilainen                                                         Antero Krekola

Matinkylä-seuran hallituksen puheenjohtaja                         Hallituksen jäsen

Perheiden palveluita Matinkylässä

Matinkylässä perheille löytyy monipuolisesti palveluita - jos ne vain löytää! Itselläni on takana mammailua takana nyt vuosi ja monet perheille tarkoitetut palvelut löytyivät yrityksen ja erehdyksen kautta. Valitettavasti neuvolatoiminnassa ei ole keskitytty jakamaan tietoa alueen palveluista perheille vaan kaikki pitää itse löytää. Nyt Matinkylä-seura on myös ottanut asiaakseen saattaa alueen perheitä yhteen ja jakamaan enemmän tietoa alueen palveluista.

Matinkylä-seura kutsuu alueen perheitä tapamaan toisiaan ja leikittämään lapsia yhdessä, joka kuun ensimmäinen maanantai Asukastalo Kylämajaan, kello 12-15. Seura tarjoaa kahvit. Ohjelma on vapaamuotoista seurustelua. Järjestettyä ohjelmaa tehdään jos näin on toive.

Tämän tapahtuman lisäksi Matinkylän ja Olarin asukkaille tarkoitettu asukastalo Kylämaja keskittyy tänä vuona vanhemmuuden tukemiseen. Asukastalossa kokoontuu uusperhekahvila ja väsyneet äiti-ryhmä. Lisäksi vakio-ohjelmassa on Mannerheimin lastensuojeliiton perhekerho keskiviikkosiin ja monikulttuurisille äideillekin oma tapaamisryhmä.

Näiden lisäksi Haukilahdesta löytyy avoin päiväkoti Kaislikko, jossa kokoontuu vauvakerho aina tiistaisin ja torstaisin kello 13-16. Vauvakerho on alle 1-vuotiaille ja muina aikoina toiminta on avoinna kaikenikäisille lapsille ja perheille. Tervetuloa mukaan leikkimään ja löytämään uusia ystäviä! Avoin päiväkoti on nimensä mukaisesti avoin!

Matinkylän asukaspuisto sijaitsee Matinraitilla. Asukaspuisto on maksuton, virikerikas ja viihtyisä kohtaamispaikka kaikille alueen asukkaille vauvasta vaariin. Ulkotilat ja välineet ovat kaikkien käytössä puiston aukioloaikana. Puistossa on kaikenlaista toimintaa ja aktiviteettia.

Seurakunta järjestää Ison omenan Hiljaisen kappelin tilassa mm. esikkokerhoa ja perhekahvilaa, mihin kaikenlaiset lapsiperheet ovat tervetulleita.

On siis helppoa olla lasten kanssa kotona! Paljon valmista ohjelmaa on tarjolla. Sadepäivinä sisätiloja ja aurinkoisina päivinä monipuolinen leikkipuisto. Monet tapaavat myös Ison Omenan kirjaston leikkihuoneessa, mutta mielestäni tila jää nopeasti pieneksi ja wc sekä ruokailu ei paikassa onnistu. Pienelle ryhmälle se sopii ja kirjastossa vierailun lisäksi.

Itse olen saanut valtavasti iloa Kaislikon vauvakerhosta ja lapseni ihania leikkikavereita. On myös kivaa ollut tutustua alueen muihin äiteihin ja samanlaisessa elämäntilanteessa oleviin. Alueemme palvelee hienosti perheitä, jos vain löydämme toisemme!

Olenkin pyytänyt neuvolaa päivittämään toimintaansa ja jakamaan enemmän tietoa alueen palveluista. Pyytäkää tekin!  Pyrin myös seuran toiminnan kautta tiedottamaan enemmän perheitä tapahtumista ja arkisista tapaamispaikoista.

Alueemme mammat löytyy myös Facebookista, tulehan mukaan keskustelemaan!

Marjut M.

Matinkylä-seura