Omenaan yksityinen lääkäriasema, Antero Krekola 2015

Kaupunki luovuttamassa Ison Omenan palvelutorin tiloja yksityiselle lääkäriasemalle

- Matinkylän oma henkilökunta ajetaan väistötiloihin Tapiolaan!

Espoon kaupungin perusterveydenhuollossa toimii 11 terveysasemaa. Kaksi näistä toimii ulkoistettuna Mediverkko Oy:lle, joka on nykyisin osa Mehiläinen konsernia ja näin myös kansainvälisten pääomasijoittajien omistuksessa.

Matinkylän metroaseman yhteyteen Isoon Omenaan on valmistumassa noin vuoden päästä palvelutorikonseptilla toimiva kaupungin palvelutila jonne myös Matinkylän nykyinen terveysasema pääosin siirtyy. Suunnitelmien mukaan Matinkylän nykyisen terveysaseman henkilökunta ei kuitenkaan siirry uusiin tiloihin vaan Tapiolaan. Uusiin palvelutorin tiloihin onkin muuttamassa Mediverkolle ulkoistettu terveysasema Puolarmetsän mahdollisesti lopetettavan sairaalan tiloista.

Matinkylän nykyinen terveysasema, joka sijaitsee muutaman sadan metrin päässä Isosta Omenasta, on myös menossa peruskorjaukseen palvelutorin valmistumisen yhteydessä. Nykyiselle kaupungin omalle terveysasemalle luotiin aikoinaan myös laajentamisedellytykset.

Kaupunki näyttää johdonmukaisesti luopuvan omista tiloistaan. Korjattavan oman terveysaseman myöhemmästä käytöstä ei ole selkeää tietoa. Useissa Espoon kaupunkikeskuksista keskeisiä markkina- ja palvelutiloja hallitsee kansainväliseen kiinteistöbisnikseen keskittynyt Citycon.

Matinkylän nykyinen terveysaseman palvelut ovat viime aikoina kehittyneet myönteiseen suuntaan. Ensisijaisesti matinkyläläisiä palvelevan henkilökunnan siirtäminen Tapiolaan ja pitkienkin asiakassuhteiden katkeaminen ei tunnu järkevältä. Tuskin henkilökuntakaan on asiasta kovin innostunut.

Terveyspalvelut ovat keskeinen osa julkisia lähipalveluja. Näistä asioista pitäisi käsitellä mahdollisimman avoimesti palvelujen käyttäjiä ja henkilökuntaa kuullen. Selkeät ja konkreettiset päätökset tulee tehdä luottamushenkilötasolla.

Antero Krekola, Espoo Matinkylä, 20.11.2015

Matinkylä-Seuran hallituksen jäsen